Els conjunts de frescos de la Reial Capella de la Cinta a la Catedral Santa Maria de Tortosa els van veure amb uns ulls ben diferents aquelles persones que el divendres 16 de novembre van assistir a la presentació del llibre “MARIA, TEMPLE I CIUTAT. Els frescos de la Santa Cinta en el context del barroc” de Sílvia Canalda, doctora en Història de l’art i professora de la Universitat de Barcelona i editat per la Fundació Privada Duran Martí de Tortosa. En seguir les explicacions de l’autora i de Vicent Zuriaga, professor de la Universitat Catòlica de València, encarregat de la presentació oficial, es van poder adonar de molts detalls que fins aquell dia havien pogut passar desapercebuts. Les pintures de la Capella de la Cinta com explicava la mateixa autora han estat reproduïdes de manera sistemàtica en tots els manuals i enciclopèdies de l’art barroc català existents, a causa de la seva espectacularitat i del fet d’haver-se resguardat també de les destruccions sistemàtiques del patrimoni religiós durant la Guerra Civil. El llibre, fruit de la recerca que ha fet possible aquesta publicació, ha gaudit d’un ajut de la Fundació Privada Duran Martí, i reuneix un doble interès, local i internacional. Sílvia Canalda planteja hipòtesis estimulants sobre la primera ornamentació i equipament devot de la capella barroca o sobre la gènesi de l’advocació de la Mare de Déu de la Cinta, amb el paper que desenvoluparen en el procés les imatges devotes. Reconeix que “algunes línies apuntades al llibre serà objecte de debat per altres o de revaloració per mi mateixa. És així, com es construeix la nostra ciència“. L’acte també va comptar amb la presència de Mossèn Josep Maria Membrado, prior de la Reial Arxiconfraria de Nostra Senyora de la Cinta, del Primer Majordom, Josep Maria Utgés, i Ramon Miravall, president del patronat de la Fundació Duran Martí.